Estudios Ingleses. Plan 2022
Grado y Doble Grado. Curso 2024/2025.
SEMÁNTICA DEL INGLÉS - 806488
Curso Académico 2024-25
Datos Generales
- Plan de estudios: 081G - GRADO EN ESTUDIOS INGLESES (2022) (2022-23)
- Carácter: Obligatoria
- ECTS: 6.0
SINOPSIS
COMPETENCIAS
Generales
CG 2 - Knowledge of the disciplines in the field of English Studies
Transversales
CT 3 - Conocer y aplicar las herramientas para la búsqueda activa de empleo y el desarrollo de proyectos de emprendimiento, aplicando sus conocimientos al ejercicio profesional.
CT 1 - To promote and develop respect for human rights, fundamental rights, and a culture of peace and democratic awareness, of the basic mechanisms for citizen participation and of an attitude towards environmental sustainability and resposible consumption.
CT 3 - To acquire knowledge about and apply tools for the active search for employment and the development of entrepreneurial projects, applying the acquired knowledge to professional practices.
Específicas
CE 9 - To analyze the English language, paying attention to its different periods, its syntax, its semantics, the studies of applied linguistics, and discourse analysis, as well as the pragmatics of the English language.
ACTIVIDADES DOCENTES
Clases teóricas
Theoretical classroom sessions: 30 hours
Clases prácticas
Analysis and practice in class: 22 hours
Otras actividades
Off-campus activities: acquisition of theoretical concepts, obligatory reading assignments, exercises, exam preparation: 90 hours
Exámenes presenciales en las convocatorias de enero, junio y julio: 8 horas
On-campus examinations during the established exam periods (i.e., January, June and July): 8 hours
TOTAL
150 hours
Presenciales
No presenciales
Semestre
Breve descriptor:
La materia en la que está integrada esta asignatura (Descripción y análisis de la lengua inglesa) permitirá profundizar en el estudio y análisis de las distintas sub-disciplinas de la lingüística sincrónica inglesa.
The subject in which this course is integrated to (Description and Analysis of the English Language) will allow for an in-depth study and analysis of the various sub-disciplines of synchronic English linguistics.
Objetivos
El objetivo es cubrir tanto la semántica léxica como la semántica oracional, de forma que se facilite la adquisición por parte del estudiantado de una visión global de la semántica inglesa así como de los diversos enfoques desde los que se puede abordar el estudio y análisis de dicha disciplina.
The objective is to cover both lexical semantics and clause semantics, in such a way that it facilitates students' acquisition of a comprehensive view of English semantics, as well as the various approaches from which the study and analysis of this discipline can be undertaken.
Contenido
1. Introducción a la semántica
1.1 Definición y delimitación: semántica vs. semiótica, semántica vs. pragmática
1.2 Modelos semánticos: semántica histórico-filológica, semántica estructuralista, semántica generativista, semántica cognitiva
2. Semántica léxica
2.1 Modos de referencia: símbolo, índice, icono
2.2 Concepto y categorías. Dominios semánticos, marcos, y escenarios. Polisemia y homonimia
2.3 Relaciones semánticas: sinonimia, antonimia, inclusión, contigüidad, hiponimia
2.4 Referente y categorización. La relatividad lingüística
2.5 Análisis del léxico (por ejemplo, análisis componencial, teoría de prototipos)
3. Semántica oracional
3.1 Enfoques funcionales. Participantes, eventos, cualidades, circunstancias. Tipos de eventos y roles semánticos
3.2 Enfoques cognitivos. Esquemas y eventos. La construcción como imagen vs. el significado de las construcciones
3.3 Análisis comparativo
4. Significado y conceptualización
4.1. Marcos, dominios y escenarios
4.2. Contenido conceptual y mecanismos de conceptuación
4.3. La metáfora conceptual. Correspondencias ontológicas y epistémicas
4.4. La metonimia. Tipos de correspondencias. Usos de la metonimia
1. Introduction to semantics
1.1 Definition and delimitation: semantics vs. semiotics, semantics vs. pragmatics
1.2 Models: historical-philological semantics, structuralist semantics, generativist semantics, cognitive semantics
2. Lexical semantics
2.1 Modes of reference: symbol, index, icon
2.2 Concepts and categories. Semantic domains, frames and scenarios. Polisemy and homonymy
2.3 Semantic relations: sinonymy, antonymy, inclusion, contiguity, hiponymy
2.4 Referent and categorizacion. Linguistic relativity
2.5 Semantic analysis at the level of lexis (e.g. componential analysis, prototype-based analysis)
3. Clause semantics
3.1 Functional approaches. Participants, events, attributes, circumstances. Types of events and semantic roles
3.2 Cognitive approaches. Schemes and events. The construction as imager La construcción como imagen vs. the meaning of constructions
3.3 Comparative analysis
4. Meaning and conceptualization
4.1. Frames, domains and scenarios
4.2. Conceptual content and mechanisms
4.3. Conceptual metatphors. Ontological and epistemic correspondences
4.4. Metonymy. Types of correspondences. Metonymy in use
Evaluación
Se utilizará el inglés como idioma para la enseñanza, y para todas las tareas, actividades y exámenes del curso.
The evaluation system comprises the tests administered during the course and final exams (60-70 % of the final mark), classroom attendance and active participation in classroom debates, practical exercises and/or classroom presentations and/or a final research paper (continuous assessment: 30-40 %). To pass the course it is mandatory for students to obtain at least a passmark(5) in the final exam.
English will be used as the language of instruction, and for all assignments, activities and exams in the course
Bibliografía
Dirven, R. & M. Verspoor (2004) Cognitive Exploration in Language and Linguistics. Amsterdam: John Benjamins.
Downing, A. & Locke, P. (2006) English Grammar: A University Course. New York: Routledge
Geeraerts, D. (2010) Theories of Lexical Semantics. Oxford: Oxford University Press.
Kövecses, Z. (2010). Metaphor: A practical introduction. Oxford: Oxford University Press.
Lakoff, G. (1993) Women, Fire and Dangerous Things. Chicago: The University of Chicago Press.
Murphy, L. M. (2003). Semantic relations and the lexicon. Antonymy, synonymy, and other paradigms. Cambridge: Cambridge University Press.
Nida, E. A. (1975) Componential Analysis of Meaning: an Introduction to Semantic Structures. The Hague: Mouton
Taylor, J. R. (1995) Linguistic Categorisation. Prototypes in Linguistic Theory. Oxford: Clarendon Press.
Estructura
Módulos | Materias |
---|---|
No existen datos de módulos o materias para esta asignatura. |
Grupos
Clases teóricas y/o prácticas | ||||
---|---|---|---|---|
Grupo | Periodos | Horarios | Aula | Profesor |
Grupo A | 27/01/2025 - 09/05/2025 | MARTES 08:30 - 10:30 | A-210 | PATRICIA ROMAN PORRAS |
MIÉRCOLES 08:30 - 10:30 | A-210 | PATRICIA ROMAN PORRAS | ||
Grupo B | 27/01/2025 - 09/05/2025 | MARTES 10:30 - 12:30 | A-15 | VICTORIA MARTIN DE LA ROSA |
MIÉRCOLES 10:30 - 12:30 | A-15 | VICTORIA MARTIN DE LA ROSA | ||
Grupo C | 27/01/2025 - 09/05/2025 | MARTES 10:30 - 12:30 | A-47 | PATRICIA ROMAN PORRAS |
MIÉRCOLES 10:30 - 12:30 | A-47 | PATRICIA ROMAN PORRAS | ||
Grupo T1 | 27/01/2025 - 09/05/2025 | JUEVES 17:00 - 19:00 | A-48 | DANIEL CANALEJAS NIETO |
VIERNES 17:00 - 19:00 | A-48 | DANIEL CANALEJAS NIETO | ||
Grupo T2 | 27/01/2025 - 09/05/2025 | JUEVES 17:00 - 19:00 | A-12 | DANIELA BEATRIZ PETTERSSON TRABA |
VIERNES 17:00 - 19:00 | A-12 | DANIELA BEATRIZ PETTERSSON TRABA |